معرفی انواع سنگ مصنوعی برای ساختمان و مزیت های آن

سنگ مصنوعی به عنوان یکی از جایگزین های مناسب برای سنگ های طبیعی، در صنایع مختلف استفاده می شود. از زیبایی و متنوع بودن رنگ ها و نمای جذاب داخلی و بیرونی آن در ساختمان سازی، مجتمع ها، سنگ فرش ها و نمای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می گردد. در این مقاله، به بررسی انواع آن برای خرید سنگ مصنوعی به خصوص سنگ مصنوعی اصفهان و کاربردهای آنها پرداخته می شود.

تاریخچه سنگ مصنوعی

استفاده از سنگ مصنوعی به طور گسترده در صنایع ساختمانی و معماری در دهه های اخیر افزایش یافته است. اما برای فهم بهتر در مورد تاریخچه سنگ های مصنوعی، باید به سال های 1960 و 1970 برگشت که تولید سنگ مصنوعی توسط شرکت هایی مانند Dupont و Corian انجام می گرفت.
در ابتدا، سنگ مصنوعی برای ساخت ظروف آشپزخانه و سینک ها استفاده می شد؛ اما با پیشرفت تکنولوژی و توانایی تولید این نوع سنگ با رنگ ها و طرح های متنوع، کاربردهای آن در صنایع مختلف گسترش یافت. امروزه خرید سنگ مصنوعی برای هدف های مختلف توسط کاربران صورت می گیرد.

انواع سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی به دو دسته اصلی مصنوعی ترکیبی و مصنوعی یکنواخت تقسیم می گردد. در سنگ مصنوعی ترکیبی، از موادی مانند پلیمر، سیمان، پودر سنگ طبیعی و یا خورده سنگ طبیعی استفاده می شود تا یک ترکیب متنوع تولید گردد. در سنگ مصنوعی یکنواخت، موادی مانند پی وی سی و رزین به کار می رود تا یک سطح یکنواخت و بدون درز تولید شود. هر دو نوع سنگ مصنوعی در رنگ ها و طرح های مختلف در دسترس هستند. خرید سنگ مصنوعی ترکیبی و مصنوعی بسته به نوع کاربرد آن دارد.
علاوه بر این، سنگ مصنوعی در بسته به نوع مواد تشکیل دهنده دارای ویژگی های مختلفی است. سنگ مصنوعی پلیمری، بسیار سبک و مقاوم در برابر خراش و ضربه است. سنگ مصنوعی سیمانی، بسیار مقاوم در برابر حرارت و آب است. سنگ مصنوعی پودر سنگ طبیعی، ظاهری طبیعی و مشابه سنگ های طبیعی دارد و در برابر خوردگی و سایش مقاوم است. همچنین، سنگ مصنوعی خورده سنگ طبیعی، ظاهری مشابه سنگ های طبیعی داشته و در برابر آب و حرارت مقاوم است. اگر قصد خرید سنگ مصنوعی را دارید؛ در زیر به شرح مختصری از هر یک از این انواع سنگ مصنوعی، ویژگی‌ ها و کاربردهای آنها اشاره می‌ کنیم؛
1. سنگ مصنوعی سمنت پلاست- این نوع سنگ با ترکیبی از سیمان، شن، ماسه و پلاستیک ساخته شده است. مقاوم و با دوام بوده و به سادگی در برابر شرایط جوی مختلف مقاومت می‌ کند. از این نوع محصول در کف‌ پوش ‌ها، دیوارپوش‌ ها و نمای خارجی ساختمان ‌ها استفاده می‌ شود.
2. سنگ مصنوعی مرمریت- این نوع سنگ با ترکیبی از پودر سنگ مرمر، رزین و پودر گرانیت ساخته می ‌شود. شبیه به سنگ مرمر طبیعی بوده و در کف ‌پوش‌ ها، دیوارپوش‌ ها و میزهای کاری به کار می رود.
3. سنگ مصنوعی کورین- این نوع محصول از پودر سنگ، پودر گرانیت و رزین تشکیل می ‌گردد. مقاوم و با دوام است و در کف‌پوش‌ ها، دیوارپوش‌ها و میزهای کاری مورد استفاده قرار می گیرد.
4. سنگ مصنوعی اونیکس- با ترکیبی از پودر سنگ، رزین و آب ساخته می‌ شود. شبیه به سنگ اونیکس طبیعی است و در ساخت دیوارپوش ‌ها، میزهای کاری و بخش‌های دکوراتیو کاربرد دارد.
5. سنگ مصنوعی کوارتز- این نوع از پودر کوارتز، رزین و پودر گرانیت تهیه می ‌گردد. این سنگ مصنوعی شبیه به سنگ کوارتز طبیعی است و در کف ‌پوش ‌ها، دیوارپوش‌ ها و میزهای کاری استفاده می‌ شود.
6. کفپوش‌های صنعتی از جنس پلیمر- این نوع کفپوش‌ ها از جنس پلیمر ساخته می‌ شوند و به صورت یکپارچه هستند. این کفپوش‌ ها مقاوم در برابر خراشیدگی، سایش و شرایط جوی مختلف هستند و در مکان‌ های با تردد بالا مانند فروشگاه ‌ها، ایستگاه‌ های اتوبوس، بیمارستان‌ ها و غیره به کار می رود.
7. سنگ ‌های مصنوعی وکیوم لمینت- این نوع سنگ مصنوعی با ایجاد فشار وکیوم بر روی ترکیبی از پودر سنگ، رزین و رنگ ساخته می‌ شود. این سنگ مصنوعی شبیه به سنگ طبیعی است و در کف‌پوش‌ ها، دیوارپوش‌ ها، نمای خارجی ساختمان ‌ها و محصولات دکوراتیو استفاده می ‌گردد.
از آنجایی که هر یک از این انواع سنگ مصنوعی دارای ویژگی ‌های مختلفی هستند و برای کاربردهای مختلف در ساختمان و دکوراسیون مناسب هستند در هنگام خرید سنگ مصنوعی باید به آن توجه کنید.

کاربردهای سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی در صنایع مختلف کاربردهای گسترده ای دارد. در ساختمان سازی، به عنوان جایگزینی مناسب برای سنگ های طبیعی استفاده می شود. با توجه به زیبایی و متنوع بودن رنگ ها و نمای جذاب داخلی و بیرونی آن، در ساختمان های مسکونی و تجاری، نمای داخلی و خارجی ساختمان ها، سنگ فرش ها و مجتمع ها به کار می رود.
همچنین در صنایع خودروسازی و هواپیماسازی نیز کاربرد دارد. در این صنایع، سنگ مصنوعی به عنوان جایگزینی مناسب برای فلزات و سایر مواد استفاده می شود. با توجه به مقاومت بالای سنگ مصنوعی در برابر خوردگی، سایش و حرارت، در صنایعی مانند فضایی و دریایی نیز کاربرد دارد.

pic 2 - معرفی انواع سنگ مصنوعی و کاربردهای آنها
قیمت خرید انواع سنگ مصنوعی

مزایا و ویژگی های سنگ مصنوعی

سنگ های مصنوعی از مزایای مهمی برخوردار هستند که می توانند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند. برای خرید سنگ مصنوعی در زیر به بررسی برخی از مزایا و ویژگی های آن پرداخته شده است؛
1. وزن نسبتا سبک تر- در مقایسه با سنگ های طبیعی، سنگ مصنوعی وزن نسبتاً کمتری دارد. این ویژگی مزایایی مانند نصب آسان تر و کاهش هزینه های حمل و نقل را به همراه دارد.
2. نصب آسان- سنگ مصنوعی نسبت به سنگ های طبیعی نصب آسان تری داشته و نیازی به تجهیزات خاصی برای برش و نصب آن نیست.
3. قیمت کمتر- هزینه تولید سنگ مصنوعی نسبت به سنگ های طبیعی کمتر است و به همین دلیل قیمت پایین تری دارد.
4. قابلیت غالب پذیری و تولید انواع اشکال و اجسام- سنگ مصنوعی به آسانی می تواند به اشکال و اجسام مختلفی تبدیل شود و این امکان را به شما می دهد تا از طرح های خاصی برای پروژه های خود استفاده کنید.
5. رنگ ثابت- سنگ مصنوعی رنگ ثابتی دارد و به مرور زمان رنگ آن تغییر نمی کند.
6. مقاومت گرمایی بالا- سنگ مصنوعی مقاومت بالایی در برابر گرما دارد و در محیط های با دمای بالا مورد استفاده قرار می گیرد.
7. رنگ و طرح متنوع و نامحدود- سنگ مصنوعی در رنگ ها و طرح های مختلفی قابل تولید است و می تواند به طور دقیق به سلیقه شما و محیط به کار رود.
8. امکان سفارشی سازی با رنگ و طرح دلخواه- سنگ مصنوعی به راحتی با رنگ و طرح دلخواه شما سفارشی شده و به اندازه دلخواه شما تولید می شود.
با این حال، سنگ مصنوعی نیز معایبی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از معایب سنگ مصنوعی محدودیت در تولید اندازه های بزرگتر، مقاومت کمتردر برابر ضربه و خراش، کمترین سطح مقاومت و آلودگی محیط زیست است.

وزن و رنگ سنگ مصنوعی

وزن سنگ مصنوعی بسته به مدل و نوع آن متفاوت است و می ‌تواند در رنج 15 تا 37 کیلوگرم بر مترمربع قرار گیرد. این رنج وزنی برای سنگ مصنوعی به صورت معمول و برای مصارف ساختمانی و دکوراسیون استفاده می شود و در صنایع دیگر ممکن است وزن ‌های متفاوتی داشته باشد.
رنگ آن نیز در گذر زمان تغییر نمی‌کند. این ادعا در مورد برخی از انواع سنگ مصنوعی درست است؛ اما برای برخی از مدل‌ های سنگ مصنوعی ممکن است رنگ آنها در گذر زمان تغییر کند یا تحت تاثیر شرایط آب و هوایی و عوامل محیطی دیگر قرار بگیرد. بنابراین، برای انتخاب سنگ مصنوعی، بهتر است از تجربه و نظرات کارشناسان معتبر و موثق استفاده کرده و از سنگ مصنوعی با کیفیت بالا و مشخصات فنی مناسب استفاده کنید تا بتوانید از مزایای آن بهره ‌مند شوید.

شکل سنگ مصنوعی

هر مدل سنگ مصنوعی با استفاده از صدها مدل متفاوت ساخته شده است تا تکرار در شکل آنها ایجاد شود و تفاوت قابل توجهی بین قطعات مختلف سنگ مصنوعی به وجود آید. همچنین، نگهداری از تفاوت ‌های رنگی و سایه ‌های مختلف نیز می ‌تواند به ایجاد تفاوت‌ های قابل ملاحظه در شکل سنگ مصنوعی کمک کند.
از آنجا که سنگ مصنوعی یک محصول سیمانی است، به طور معمول دارای عمر مفیدی است که بسته به شرایط استفاده و نگهداری می‌ تواند متفاوت باشد. برای استفاده در کارهای خارجی ساختمان، مانند نما و کف ساختمان، سنگ مصنوعی از برخی مزایای مانند مقاومت به شرایط جوی، ظاهر زیبا و تکرارپذیری برخوردار است. برای تضمین عمر مفید بیشتر، بهتر است از سازندگان معتبر و محصولات با کیفیت استفاده کرده و نگهداری و نصب صحیح را رعایت کنید. در هنگام خرید سنگ مصنوعی به گارانتی محصول توجه نمایید.

مقاومت سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی به دلیل داشتن قابلیت تحمل گرمایی، می‌ تواند در ساخت شومینه ‌ها و فضاهای خارجی مورد استفاده قرار گیرد. این قابلیت تحمل گرمایی برای سنگ مصنوعی به دلیل مواد سازنده آنهاست که دارای درصدی از رس هستند و این امر آنها را در مواجهه با گرما مناسب ساخته است.
استفاده از سنگ مصنوعی در ساخت شومینه ‌ها و فضاهای خارجی، نیز مزایای دیگری همچون مقاومت در برابر شرایط جوی، ظاهر زیبا و تخت و تکرارپذیری دارد.
برای استفاده از سنگ مصنوعی، باید ملاتها یا چسب های مناسب را به کار برد تا ترک ‌ها و شکستگی ‌های احتمالی را به حداقل برسانیم. همچنین، برای افزایش مقاومت سنگ مصنوعی در برابر شرایط جوی و عوامل محیطی، می ‌توان از پوشش‌ های محافظ مانند رنگ ‌آمیزی و پوشش‌ های ضد آب استفاده کرد.

مقایسه سنگ مصنوعی مرمریت با سنگ مرمر طبیعی

سنگ مصنوعی مرمریت با سنگ مرمر طبیعی در کیفیت و ظاهر تفاوت دارد. هر یک از این دو نوع سنگ، ویژگی ‌های منحصر به فرد خود را دارند. سنگ مرمر طبیعی از سنگ ‌های طبیعی است که از مواد معدنی مختلف تشکیل شده است. این سنگ به دلیل زیبایی و قابلیت پالیش بالا برای ساختمان‌ ها و دکوراسیون‌ های داخلی و خارجی استفاده می ‌شود. سنگ مرمر طبیعی دارای رنگ‌ های متنوعی است و هر یک از این رنگ‌ ها به شکل فردی به نمای سنگ مرمر طبیعی اضافه می ‌شود. همچنین، سنگ مرمر طبیعی دارای ترک‌ ها و رگه‌ هایی بوده که شکل و زیبایی منحصر به فردی به آن اضافه می ‌کند.
سنگ مصنوعی مرمریت از پودر سنگ مرمر، پودر گرانیت و رزین ساخته می‌ شود. این سنگ مصنوعی شبیه به سنگ مرمر طبیعی بوده، اما به طور کلی دارای رنگ‌ های محدودتری است و نمی ‌تواند رگه ‌ها و ترک‌ های طبیعی سنگ مرمر را دقیقاً تقلید کند. با این حال، سنگ مصنوعی مرمریت همچنان دارای ظاهری زیبا و شیک بوده و برای ساختمان ‌ها و دکوراسیون‌ های داخلی و خارجی مناسب است.

معرفی سنگ مصنوعی اصفهان

سنگ مصنوعی اصفهان با ترکیبی از مواد افزودنی و سنگ ‌های طبیعی ساخته می‌ شود. این ترکیبات شامل افزودنی ‌های پلیمری و سیمان بوده که مواد اولیه سنگ مصنوعی را تشکیل می ‌دهند. با استفاده از این ترکیبات، وزن سنگ مصنوعی اصفهان به طور قابل توجهی کاهش می ‌یابد. این سنگ به دلیل زیبایی و متنوع بودن در رنگ‌ ها و نمای جذاب داخلی و بیرونی، در مجتمع‌ ها و سنگ ‌فرش‌ها کاربرد فراوانی دارد.
یکی از ویژگی ‌های سنگ مصنوعی اصفهان، وزن کم، ضخامت کمتر و قیمت پایین‌تر آن نسبت به سنگ ‌های طبیعی است. با توجه به این که سنگ ‌های مصنوعی از ترکیبات مواد افزاینده و سنگ‌ های طبیعی ساخته می ‌شود، قیمت آن کمتر از سنگ ‌های طبیعی است. همچنین،

pic 3 - معرفی انواع سنگ مصنوعی و کاربردهای آنها
نمونه کارهای سنگ مصنوعی

به دلیل استفاده از ترکیبات کیفیتی و محیطی، مناسب برای استفاده در محیط ‌های مختلف است.
ضمناً در ساخت سنگ مصنوعی اصفهان، از سیمان و افزودنی ‌های پلیمری استفاده می ‌شود که باعث کاهش وزن و نصب سریع می ‌گردد. همچنین، سنگ مصنوعی اصفهان با استفاده از رس، ضخامت کمتری دارد که در فونداسیون ‌های خاص با توانایی بالا می‌ توان آن را بهره ‌برد و مقاومت گرمایی بالاتری نسبت به سایر سنگ ‌های مصنوعی دارد. استفاده از سیمان در ترکیب سنگ مصنوعی اصفهان، باعث افزایش عمر مفید آن می ‌شود.

جمع بندی

در کل، سنگ مصنوعی به عنوان یک جایگزین مناسب برای سنگ های طبیعی در صنایع مختلف استفاده می شود. با توجه به زیبایی و متنوع بودن رنگ ها و طرح ها، هزینه پایین تر و مقاومت بالاتر در برابر خوردگی، سایش و حرارت، خرید سنگ مصنوعی به خصوص سنگ مصنوعی اصفهان مورد توجه افراد در صنایع مختلف قرار دارد.